Klik hieronder op de links voor andere pagina's over de reis naar Japan.
 Ingeloot  Voorbereiding  Reisgenoten Programma Berichtjes Lisse-Actueel Eerste Dag Tweede Dag

Derde Dag

Dertiende Dag

Veertiende Dag

DE STUKJES VAN RAADSLIDS MARGREET AANGEENBRUG OP DE WEBSITE LISSE-ACTUEEL

Niet alleen Abbenes.net besteedt aandacht aan dit uitwisselingsprogramma tussen Lisse en Tonami City. Ook op de website van Lisse-Actueel verschenen er stukje van raadslid Margreet Aangeenburg welke ook mee is naar Japan. Natuurlijk willen wij u deze stukjes niet onthouden. We plaatsen deze stukje op deze pagina maar natuurlijk kunt u ook gaan naar Lisse-Actueel. Het adres van deze website is : www.lisse-actueel.nl

Bezoek aan Tonami

Het raadslid Margreet Aangeenburg-Daudeij (CDA) brengt de komende twee weken met zes leerlingen en een docent van het Fioretticollege een bezoek aan de Lissese zusterstad Tonami in Japan.
Afhankelijk van de technische mogelijkheden (e-mail, fax) in hotels en gastgezinnen zal Margreet Aangeenbrug geregeld verslag uitbrengen van de reis via de site van Lisse-Actueel (zie de rubriek "Groeten uit...").
Het gezelschap arriveert woensdag 23 april in Osaka. Van daaruit wordt een bezoek gebracht aan Hiroshima. Op vrijdag 25 april vertrekt het gezelschap per trein naar Tonami, waar o.a. een tulpententoonstelling wordt bezocht en een ontvangst door burgemeester Annen van Tonami op het programma staat. Het gezelschap ontmoet daar ook de kinderen die in 2002 Lisse hebben bezocht. Naast de toeristische uitjes, is er tijd om kennis te maken met het Japanse schoolleven. Op 5 mei vertrekt de Lissese delegatie weer naar huis. In het kader van de bezuinigingsmaatregel heeft het Lissese college van B&W de gemeenteraad overigens juist voorgesteld de subsidie voor de stedenband met Tonami (9.000,00 euro) te schrappen. Margreet Aangeenbrug heeft echter de hoop dat er onder andere vanuit het Lissese bedrijfsleven voldoende belangstelling blijft bestaan voor de band met de Japanse zusterstad.

Op weg naar Tonami

Dinsdag 22 april is het zover.Om 14.25 uur vertrekt het vliegtuig en gaan we op reis naar Tonami in Japan.Tonami is de zusterstad van Lisse. Een stad van tulpen waar ook een soort Keukenhof is. Vanwege deze overeenkomst zijn tien jaar geleden vriendschapsbetrekkingen aangeknoopt.
Bloembollenkwekers uit Lisse namen het initiatief hiertoe. Sindsdien gaat elk jaar een delegatie op en neer, het ene jaar uit Japan naar Lisse en het andere jaar uit Lisse naar Japan.
En dit jaar zijn wij aan de beurt. Wij, dat zijn 6 leerlingen van het Fioretticollege: Madelinde Augustinus, Jimmy v.d.Berg, Robin van Leeuwen, Iris Geerlings, Niels Renard, Marijn van Rees, hun docent Stan Klassens en ikzelf, een gemeenteraadslid.
We krijgen een intensief programma en het ziet er leuk uit. We landen in Osaka, gaan via Hiroshima en Kobe met de hogesnelheidstrein dwars door het land naar Tonami, verblijven daar bij Japanse gastgezinnen, en reizen uiteindelijk via Kyoto en Nara weer terug naar Osaka, vanwaar we op 5 mei weer terugvliegen naar Nederland. We willen u zo mogelijk elke dag van onze belevenissen op de hoogte stellen en hopen zo de verafgelegen zusterstad Tonami wat dichterbij de mensen in Lisse te brengen.

Groeten uit Hiroshima

Woensdag 23 april. Na een vlucht van ruim 10 uur zijn we vandaag in Osaka geland. Voor ons gevoel midden in de nacht, het tijdsverschil is 8 uur, maar hier is het al ochtend. Daar stonden onze begeleiders uit Tonami - Mr. Ono en Mr. Osaku - op ons te wachten. Het vliegveld van Osaka ligt voor de kust. Het is in de zee gebouwd en met een sneltrein ga je naar het vasteland. De eerste dagheeft vooral uit reizen bestaan. Van Osaka met de hogesnelheidstrein naar Hiroshima. Het is een grote metropool, alles aan elkaar gebouwd. Alleen al in Osaka wonen 7 miljoen mensen.
In Hiroshima hebben we natuurlijk het Memorial Peace bezocht. Een verwoest gebouw staat er nog; verder is alles praktisch kaal. Rond dit gebouw zijn gedenkplaatsen aangelegd en er is een museum. Soms erg schokkende beelden, ook voor de leerlingen. Maar wel goed om te zien.
Vanuit onze hotelkamer op de twaalfde verdieping gaan we straks dineren op de 22ste verdieping, met een uitzicht over heel Hiroshima. Onze eerste dag Japan zit er bijna op. Het is fantastisch.

Groeten uit Osaka

D
onderdag 24 april. We hebben hier een vol programma. Vanmorgen zaten we al vroeg in een bus, die ons eerst naar het Ohara museum of Art in Kurahiki bracht. We hadden er geen idee van wat we daar konden verwachten, maar er bleek een verbijsterende kostbare kunstcollectie te hangen. Van een beeld van Rodin bij de ingang tot werken van Monet, Matisse, Renoir, Gauguin en zo nog meer. Echt alle grote namen, ook Andy Warhol en Kandinsky. De Japanners hebben in ieder geval veel Europese kunst verzameld.
We lunchten in een typisch Japans restaurant, in kleermakerszit onder lage tafeltjes op rijstmatten. Vissoep, rijst met vis en vispudding toe. Degenen onder ons die niet van vis houden hadden het moeilijk. Alles wordt gegeten met stokjes, alleen de soep moest met de kom aan de mond opgeslurpt worden. Wel een leuk effect. Onze twee begeleiders doen echt alles voor ons, we worden enorm in de watten gelegd.
Hierna hebben we een enorme pagode bezocht, een soort achtste wereldwonder, Himeji Castle. Veel treden beklimmen op slippers, door donkere zalen en gangen lopen, tot we boven kwamen en een schitterend uitzicht op de omgeving hadden.
's Avonds zijn we Osaka in geweest, een heel moderne stad met heel veel luxe..

Groeten uit Tonami

V
rijdag 25 april. Vrijdag was de dag van officiële verplichtingen. We vertrokken vroeg uit Osaka en gingen met de hogesnelheidstrein naar Tonami. Wat opvalt is dat de spoorwegen hier zo goed georganiseerd zijn. In Tonami werden we direct naar het Japanse equivalent van de Keukenhof gebracht. Daar stond de plaatselijke pers klaar om ons te fotografen en te filmen.
De welkomstreceptie op het gemeentehuis was een ervaring apart. Voor het gemeentehuis stond al het personeel opgesteld en te zwaaien met Nederlandse vlaggetjes. Bij deze onhollandse ontvangst voelden we ons eerlijk gezegd wat ongemakkelijk. We werden ontvangen door de burgemeester en de top van de ambtenarij. Hier werden speeches gehouden en kregen we een cadeau overhandigd. Een prachtig schilderij, gemaakt door een daar heel bekend schilder. Even later was het welkomstdiner. Er was een strakke tafelindeling, officials bij officials, de top van het bedrijfsleven in Tonami aan een tafel, 6 Japanse leerlingen apart bij de Lissese leerlingen en tafels voor hun ouders. Hierna gingen de leerlingen twee bij twee naar hun gastgezin en ook Stan Klaassens en ik gingen naar ons gastgezin. We zijn beland bij Mr. en Mrs. Oi, heel aardige mensen van rond de veertig jaar met 2 kinderen van 9 en 6 jaar oud.

Groeten uit Kanazawa

Z
aterdag 26 april. Zaterdag zijn we met de bus naar Kanazawa gegaan. We bezochten een beroemde Japanse tuin. De Nederlandse meiden en ikzelf zijn in een museum met een kimono aan op de foto gegaan. Dat was echt een hele verkleedpartij, want je hebt zo'n ding niet zomaar aan. Twee vrouwen kleedden ons aan en het waren allemaal lagen over elkaar.
Het is ook leuk om te zien hoe de leerlingen met elkaar omgaan. Eerst nog heel afwachtend, maar in Kanazawa zijn ze met elkaar de stad in gegaan en zo te zien bij terugkomst hebben ze een hoop lol met elkaar gehad. Een groot aanknopingspunt voor hen vormen ook de mobieltjes. Iedere Japanner die we ontmoeten heeft het nieuwste van het nieuwste met de mogelijkheid om foto's te maken e.d. Daar zijn we wel jaloers op. 's Avonds is iedereen weer naar zijn eigen gastgezin gegaan.

Zondag 27 april. Vandaag hebben wij, Stan en ik, de leerlingen niet gezien. Wij hebben onder meer een grote boeddhistische tempel bezocht en een traditioneel Japanse maaltijd gegeten bij de moeder van ons gastgezin, die in een oude boerderij op het platteland woont. Zij hebben rijstvelden. Rond deze tijd wordt de rijst geplant en zie je overal mensen aan het werk. Ook hebben we inmiddels al een paar keer een traditionele theeceremonie meegemaakt.

Groeten uit Junior Highschool

M
aandag 28 april was de dag waarop het bezoek gepland stond aan de Junior Highschool (de 1e drie klassen van de middelbare school). In het gemeentehuis verkleedden we ons in  Volendammer klederdracht. Dit trok beslist de aandacht op de school. Iris, Madelinde, en Robin volgden apart van Niels, Jimmy en Marijn een uur kunst en een uur muziek. Ze moesten Japanse liederen meezingen en bloemen natekenen. Alle kinderen dromden om hen heen en waren erg onder de indruk. Zeker toen ze ook nog cadeautjes uitdeelden.
Alle 500 leerlingen werden in de aula verzameld, strak in het gelid, in kleermakerszit op de grond. Wij stonden op het podium en deden onder meer een vrolijke kabouter plop-dans.
Na dit evenement was het tijd voor ontspanning. We werden in een hotel -"lodge"- in de nabijgelegen bergen gebracht. Prachtig was het daar. Voor het eerst zonnig weer. Wie wilde kon een bergtop beklimmen en hierna was er een barbecue met de gastgezinnen. Aan de foto's die ze meebrachten was te zien dat de leerlingen daar een leuke tijd hebben gehad. Deze nacht hebben we in dit traditionele Japanse hotel op de tatami (rijstmatten) geslapen.

Groeten uit Tonami

H
elaas moesten we er dinsdagmorgen alweer vroeg uit dit heerlijke hotel in de bergen en werden we naar onze nieuwe gastgezinnen gebracht. Stan en ik zijn nu bij Mr. en Mrs. Oi beland. Beide zijn hele aardige mensen, maar spreken geen woord Engels. Communiceren gaat nu vooral via het woordenboek. Ze namen ons mee naar het huis van de broer van Mr. Oi. Dat schijnt het mooiste huis van Tonami te zijn en hangt vol met prachtige kunstwerken. De kunstenaar die ook het cadeau voor Lisse en het Fioretticollege geschilderd heeft, was aanwezig om uitleg over zijn werken te geven. Hierna bezochten we zijn atelier. Lisse boft met zulke geschenken, want hij is echt heel goed ( a famous painter in Japan).
Het lijkt verder wel of we niets anders doen dan eten. Lunch met vis en vanavond diner met vis in een sushirestaurant. Hierna gingen we nog naar een karaoke-bar, iets wat de Japnners geweldig vinden.
Op zich een rustige dag, maar dat mag ook wel eens met dit drukke programma, waarin echt alles op de minuut gepland is. Morgen gaan we met z'n allen weer de bergen in en zwemmen in hot water springs.

Groeten uit een warmwaterbron

O
p het gemeentehuis hebben we ons weer verzameld voor een volgende dag met activiteiten. Eerst wisselden we ervaringen uit van de afgelopen dag. Commentaar van Robin en Marijn: "Gezellig en ze spraken genoeg Engels". Jimmy en Niels: "We gingen naar een pretpark en hebben Kendo, een vechtsport, gedaan". Iris en Madelinde gingen onder meer naar judo en uitgebreid winkelen in een supermarkt. Ze klonken in ieder geval erg enthousiast.
Hierna reden we naar de bergen en gingen in een open treintje naar boven. Het regende dat het goot, maar het uitzicht was geweldig. Nadat we ergens halverwege waren, gingen we door allerlei tunnels diep een berg in, tot we op een open plek bij een warmwaterbron kwamen. Hier hebben we heerlijk gezwommen. In de regen, maar dat gaf niets. Het water was lekker en de omgeving prachtig en we hadden veel plezier.
's Middags gingen we nog naar een diepzeeaquarium. Dat was wel interessant, hoewel de dieren wel in kleine hokjes gehouden worden. Drie zeehonden zaten in 1 klein badje en konden amper zwemmen. Dat was wel zielig.
Verdere impressies tot nu toe: we beginnen nu echt aan het ritme te wennen.

Groeten uit Kyoto

V
anuit Kyoto 's avonds om 22.00 uur een verslag van de laatste dagen. We hebben net gegeten in deze miljoenenstad. De leerlingen eindelijk weer eens patat en een hamburger, iets waar ze naar snakten na al die vis. Vandaag was het echte afscheid nemen in Tonami. Alle gastgezinnen kwamen bij elkaar in het hotel waar we afgelopen nacht geslapen hebben om koffie te drinken en afscheid te nemen. Dat viel ons wel moeilijk want we zijn de afgelopen week echt aan elkaar gehecht geraakt. Het zijn heel aardige mensen die ons met veel hartelijkheid bejegend hebben. We hopen contact met elkaar te houden.
Hierna zijn we met de hoge snelheidstrein naar Kyoto gegaan waar we een grote tempel bezichtigd hebben. Het was snikheet vandaag en druk omdat het zaterdag was. We zitten nu in een prachtig hotel. Het is alweer de 1 na laatste dag.
Gisteren hadden we de farewell-party. We hadden de Volendammer klederdracht weer aangetrokken, omdat de Japanners dat wel waarderen. Veel toespraken en goede wensen van beide kanten. We hebben veel cadeautjes gekregen en trouwens ook uitgedeeld. We waren net blij dat onze zware koffers weer iets lichter geworden waren, maar nu past er niets meer bij.

Groeten uit Kyoto

D
e laatste dag hebben we in Kyoto nog een tempel en een mooi park bezocht. Hierna zijn we naar Osaka gereden, om in een hotel bij het vliegveld te overnachten. Het is allemaal wel heel mooi opgezet. Ook dit laatste hotel was heel luxe. We hebben lekker in het hotel gezwommen en daarna onze laatste maaltijd in Japan gegeten. En iedereen at nu zonder morren Japans, dat was wel een verschil met twee weken geleden.
De volgende dag was dan echt het afscheid. Mr. Kida vanuit het gemeentehuis in Tonami en Mr. Ono, de gids, hebben ons tot bij de douane begeleid en al zwaaiend naar elkaar zijn wij naar het vliegtuig toegegaan. De terugreis duurde erg lang, want dit keer was het vliegtuig vol en dat betekende dus blijven zitten op je eigenplaats. Maar ik heb zelf heel mooi de gele rivier in China gezien en St. Petersburg. Je vliegt uren en uren over Rusland.
En dan nu weer thuis. Op Schiphol stond een welkomstcomité, bestaande uit ouders, broers en zussen en Hans de Vries van de Stichting Holland-Tonami. Toch wel heerlijk om elkaar weer terug te zien. Maar toch blijft er ook wat heimwee naar Japan, want het was er heel bijzonder. Echt een reis om nooit meer te vergeten, waarin we kennis gemaakt hebben met een totaal andere cultuur, waarvan we in sommige opzichten veel kunnen leren.